Onze huurders zijn leuk!
Caroline werkt als Medewerker Bewonerszaken en is contactpersoon voor huurders bij verduurzaming, sloop of renovatie.
"Ik ben een spin in het web, waarbij ik echt iets kan betekenen voor onze bewoners. Dat maakt dat ik plezier heb in mijn werk!"
Ik sta graag voor een ander klaar!
Bart werkt als Service Medewerker en voert klein onderhoud en reparaties uit in onze woningen.
"Klanten zijn vaak positief als ik mijn werk heb gedaan. En ik ben blij dat ik dit voor ze kan doen."
Ik ga voor de beste match!
Meedenken met vertrekkende en nieuwe huurders. Woonmakelaar Marjolein gaat voor een goede afronding en een frisse nieuwe start. Ze doet dat met een flinke dosis enthousiasme.
De woonmakelaar is het aanspreekpunt voor vertrekkende èn komende huurders,
nadat een huurwoning is opgezegd. Ook is de woonmakelaar contactpersoon voor partijen die (soms) onderhoud uitvoeren in de tijd dat de woning leeg is. Recent is het verhuisproces aangepast, nadat goed was geluisterd naar de wensen van huurders. “Alles zoveel mogelijk in één hand”, zegt Marjolein. “De lijntjes zijn kort en via mij kunnen betrokken mensen snel informatie uitwisselen. Het is fijn als alles vlot verloopt, want we willen de woning graag zo snel als mogelijk weer verhuren. Een goede afronding en een mooie start in een veilige woning staan voorop.”
Liefst vandaag nog
“Ik ga graag voor de beste match tussen woning en huurder”, aldus Marjolein. “Daarbij kom ik regelmatig voor verrassingen te staan. Wat de één geweldig vindt, vindt een ander drie keer niks. Het is mijn taak om effectief mee te bewegen, en tegelijkertijd de spelregels te bewaken. Dat maakt het ook wel eens stressvol. Regelmatig tref ik mensen in moeilijke omstandigheden die het liefst vandaag nog een andere woning willen. Regels en afspraken kan ik niet veranderen. Wel kan ik geduldig meedenken richting een oplossing.”
Mijn werk is ontzettend afwisselend!
Grote kans dat onze collega Renee je welkom heet bij een bezoek aan ons kantoor. Samen met een team van enthousiaste collega’s is zij het eerste aanspreekpunt voor klanten en bezoekers.
“Ik merk dat mensen het nog steeds fijn vinden om hun vragen persoonlijk te stellen. De afgelopen jaren is het aantal bezoekers wel minder geworden. Dat komt doordat de meeste informatie ook op onze website staat.”
Veel vragen
Renee krijgt vooral veel vragen over inschrijven als woningzoekende. “Sommige mensen hebben geen computer of weten niet goed hoe het werkt. Maar er komen ook huurders om een reparatie te melden. En ik krijg natuurlijk allerlei vragen over het huren van een woning. De meeste vragen kan ik direct beantwoorden. Bij specifieke vragen over bijvoorbeeld extra inschrijftijd vraag ik er een collega bij. Deze maakt, als dat nodig is, een afspraak met de klant voor een persoonlijk gesprek.”
Achter de schermen
Ook achter de schermen is Renee actief. “Als ik niet aan de balie zit, dan zit ik aan de telefoon. Vooral op maandagochtend is het spitsuur. Veertig tot vijftig telefoontjes is dan niets. Huurders, aannemers en relaties bellen ons met allerlei vragen. Verder ondersteun ik collega’s bij de post, mailingen, facturen en allerlei voorkomende werkzaamheden.”
Speciaal terug
“Mijn werk is ontzettend afwisselend. Ik weet ’s morgens nooit hoe mijn dag eruit gaat zien. Soms krijg ik mopperaars en soms een doos bonbons. Allebei is goed, maar dat laatste is natuurlijk wel het leukst”, lacht Renee. “Soms komen mensen speciaal nog even terug om te vertellen dat ze de woning toegewezen hebben gekregen. Dan kan mijn dag niet meer stuk, want daar doe je het voor.”
Het is belangrijk om precies te vertellen hoe het zit
Dennis is dagelijks in de weer met bankafschriften en het bijwerken van financiële overzichten. Saai? Voor Dennis niet. Ook al zijn er taken die vaak terugkomen, toch is elke dag anders.
Maandelijks bereidt zijn team de huurbetaling zorgvuldig voor en verwerkt deze. Veel huurders betalen via automatische incasso. Maar dat wil niet zeggen dat er niks hoeft te gebeuren. Voortdurend zorgen Dennis en zijn collega’s dat wijzigingen worden verwerkt en de juiste huurbedragen klaar staan. Als huurders niet op tijd zijn met betalen, gaan er herinneringen en aanmaningen de deur uit. “Ook dat hoort bij onze taken”, zegt Dennis, “en vaak komen er dan telefoontjes. Terecht, vind ik. Een gesprek kan veel verhelderen. Wij weten precies hoe de huurbedragen zijn opgebouwd. Daarmee zijn we niet alleen een informatiebron voor huurders, maar ook voor collega’s.”
Verantwoordelijke taak
Het team Financiën bestaat uit 7 mensen. “We zijn allrounders. Alle geldbedragen die de organisatie in en uit gaan, worden door ons verwerkt. Ook leveren we input voor de financiële rapportages voor het managementteam van Leystromen. Onderling verdelen we het werk. Maar we hebben ook specialismes.”
Duidelijk antwoord
Duidelijke informatie geven is belangrijk. Dat geldt altijd, maar zeker bij geldzaken. “Zijn er vragen over geld, dan wil ik precies kunnen vertellen hoe het zit. Aan een beetje of ongeveer hebben mensen niks. Soms krijg ik boze reacties van huurders en dat is niet fijn. Dan doe ik mijn best om kalm te blijven en ik houd me bij het punt waarvoor mensen bellen. Antwoord geven op de vraag. Ons team wil voor iedereen helder en duidelijk zijn.”
We nemen elke klacht serieus
Stress komt in het woordenboek van Cindy, Ankie, Dorettie, Ben en Alex niet voor. Dat is maar goed ook, want zij moeten dagelijks aardig wat ballen in de lucht houden.
Zij zijn verantwoordelijk voor de planning van het dagelijks Onderhoud. Is er iets stuk in de woning, dan willen we dat zo snel mogelijk repareren en oplossen. “Gelukkig weten de meeste bewoners de weg naar ons te vinden via telefoon, e-mail en het huurdersportaal”, vertelt Dorettie. Ankie vult aan: "Wij bekijken de klachten en reparaties en doen wat er nodig is. Vervolgens gaan wij aan de slag met de planning. Dat is vooral veel bellen, e-mailen, afspraken maken, plannen en overleggen. 60 tot 100 telefoontjes op een dag is heel normaal!” Behoorlijk hectisch dus, maar toch zou het team niet anders willen. “Wij zijn graag bezig. Geef ons maar een beetje drukte, dan zijn wij in ons element."
Goed uitleggen
Gelukkig werken wij in een betrokken en enthousiast team. Dat is belangrijk, want we willen de reparatieverzoeken van bewoners zo snel mogelijk oplossen. Soms duurt het wat langer, of valt het werk tegen. Dat is natuurlijk vervelend voor de bewoner, maar als je het goed uitlegt, is daar meestal begrip voor. We nemen elke klacht serieus en dat waarderen onze bewoners", zegt Ben.
Veel bellen
Dagelijks plannen Ankie, Cindy, Alex, Ben en Dorettie de onderhoudsmonteurs van Leystromen in. Dorettie: “Elke dag maken wij een overzicht zodat de monteurs precies weten waar ze naartoe gaan en wat er moet gebeuren. Die planning lezen ze op hun telefoon, heel handig. Daarnaast zorgen wij dat de materialen op voorraad zijn. Dat betekent veel bellen met leveranciers. En natuurlijk met de bewoners, want die moeten weten wanneer de monteur aankomt. Daarom is het zo belangrijk dat wij de juiste contactgegevens van bewoners hebben. Onze tip aan bewoners is dan ook altijd: wijzigt uw telefoonnummer? Geef het aan ons door!”
De toekomst is dichterbij dan je denkt
Ellen heeft geen glazen bol en zij kan de toekomst niet exact voorspellen. Maar als Asset Manager bij Leystromen maakt zij samen met haar collega Fabian wel een zorgvuldige inschatting: hoeveel en welke woningen zijn er nodig in 2030 of zelfs in 2050? Welke keuzes moeten we nu maken, zodat er ook in de toekomst voldoende betaalbare woningen zijn van goede kwaliteit?
Gegevens verzamelen
“Mijn werk begint bij het grondig in kaart brengen van onze huidige woningvoorraad in ons werkgebied”, zegt Ellen. “Ik kijk naar het aantal en typen woningen in Oisterwijk, Gilze en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Alphen-Chaam en Baarle-Nassau. Ook de verhouding tussen de aantallen gezinswoningen, appartementen en andere woningen neem ik mee. En ik breng in kaart hoe het staat met de kwaliteit en het onderhoud. Zo verzamel ik een berg gegevens waarover we beschikken. Vervolgens richt ik mijn blik naar buiten. Wat is er bekend over groei of krimp? Komen er op termijn meer of minder woningzoekenden in onze 6 gemeenten? En welke soort woningen hebben we dan nodig? Daarbij houd ik goed rekening met de doelstelling van Leystromen: we zijn er voor mensen met een smalle beurs en daarnaast hebben we aandacht voor de middeninkomens. Uiteraard houd ik berichten van de overheid en andere landelijke organisaties bij. Zo wordt de berg met gegevens op mijn bureau nog groter. En dan ga ik verbanden leggen en keuzeopties formuleren. Want wat we nu doen, is bepalend voor onze woningvoorraad van de toekomst.”
De juiste investeringen doen
Leystromen wil de juiste investeringen doen, voor huidige en toekomstige huurders. “Mijn analyse helpt bij het maken van keuzes”, aldus Ellen. “Want er zijn altijd meerdere opties: energiezuiniger maken van woningen, onderhoud, nieuwbouw, sloop, of verkopen van woningen. Op basis van de verzamelde gegevens kunnen we doordacht kiezen. Zo ontstaan verkoop, renovatie- en nieuwbouwplannen op maat in elke gemeente. Daarover ben ik veel in gesprek met collega’s. Ook de huurdersverenigingen en de gemeenten
praten mee. Dat helpt, samen kom je verder. De opgaven van Leystromen leggen we vast in prestatieafspraken die we met gemeenten en huurdersverenigingen maken. Zo werkt Leystromen vandaag aan de woningvoorraad van morgen. Goed en betaalbaar wonen moet ook in 2050 mogelijk zijn!”
Veel vrijheid en vertrouwen om ideeën uit te proberen
We moeten regelmatig keuzes maken. Beleidsadviseurs Elcke en Bjorn leiden dit in goede banen.
Als je de functienaam ziet, is het geen heel grote verrassing dat beleidsadviseurs Bjorn en Elcke beleid maken. “Een corporatie maakt voortdurend keuzes. Omdat de politiek dat van ons vraagt, wetgeving wijzigt, de samenleving verandert of omdat we zelf ideeën hebben. Wij begeleiden het proces van informatie verzamelen, partijen bij elkaar brengen en kosten inzichtelijk maken. Met als doel, een goed onderbouwde keuze en het realiseren van de juiste veranderingen.”
“Maar we doen nog veel meer”, zegt Bjorn. “Bijvoorbeeld bekijken hoe onze processen beter kunnen. Denk dan aan de processen rond nieuwbouw, maar ook die waar bewoners mee te maken hebben. Zo verbeteren we onze dienstverlening. Nieuw of gewijzigd beleid met gevolgen voor bewoners leggen we voor aan de huurdersorganisatie.”
Enorm afwisselend
“Ik vind de afwisseling enorm leuk”, vertelt Elcke. ‘Ik ben met veel verschillende onderwerpen bezig. Dat houdt het mentaal uitdagend. Het is iedere dag anders. Als ik ’s ochtends start, weet ik nooit hoe deze precies loopt. Dat doet mij echt goed!” De afwisseling voor Elcke is nog groter doordat ze in de organisatie van de activiteitencommissie van Leystromen zit. “We bedenken en regelen het hele jaar door leuke activiteiten voor collega’s. Heel leuk om te doen!”
Luisteren en verbinden
Bjorn en Elcke zitten dagelijks met verschillende mensen aan tafel. “We zoeken samen naar oplossingen voor iets waar een collega of bewoner tegenaan loopt. In de praktijk komt dat vooral neer op luisteren naar collega’s, bewoners en andere partijen en hen aan elkaar verbinden. Zij weten heel goed wat er speelt en wat nodig is.”
Uitproberen
Het draaien van proefprojecten hoort ook bij de functie van Elcke en Bjorn. “We krijgen bij Leystromen veel vrijheid en vertrouwen om ideeën uit te proberen.” Bjorn denkt nu na over het delen van woningen. En Elcke over een manier om nóg meer huurders gebruik te kunnen laten maken van zonnepanelen. Deze plannen leggen ze voor aan het managementteam van Leystromen en in sommige gevallen aan de Raad van Commissarissen.
Fijne cultuur
Bjorn legt uit wat hij zo fijn vindt aan het werken bij Leystromen. “Alle collega’s zitten onder één dak. Je kunt altijd even bij iemand langslopen om wat te vragen. Iedereen staat daarvoor open, dus dat werkt heel prettig.”
Pas als bewoners tevreden zijn, zijn wij dat ook
Leystromen maakt woningen energiezuiniger; het verduurzamen van woningen. Ron leidt alles in goede banen.
“Ik ben van begin tot eind betrokken. Dat maakt mijn werk ook zo leuk. Ik heb intensief contact met bewoners. Dat zorgt voor hele leuke gesprekken. Het is ontzettend interessant om met duurzaamheid bezig te zijn. Iedereen kan zijn steentje bijdragen aan een betere en schonere wereld. Het is mooi om te zien dat mensen hierin hun verantwoordelijkheid nemen.”
Contact met bewoners
“Wanneer een woning voor verduurzaming in aanmerking komt, voer ik altijd een persoonlijk gesprek met de bewoner", legt Ron uit. "Samen met de aannemer en een energiedeskundige bekijken we wat de mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan isolatieglas (HR++), spouwmuurisolatie en dak- en vloerisolatie.”
Spilfunctie
“Ik heb dus regelmatig contact met bewoners”, vertelt Ron. “Het gaat over iets heel belangrijks: hun thuis, wooncomfort en een lagere energierekening. Het voelt goed om klanten hierbij te begeleiden. Tegelijkertijd ben ik het aanspreekpunt voor de aannemer. Vooraf, maar ook tijdens de werkzaamheden in de woning blijf ik betrokken. En na afloop evalueer ik samen met alle betrokkenen hoe het is gegaan. Pas als de bewoners tevreden zijn, ben ik dat ook!”